LydRommet

Ledende leverandør av profesjonell lyd

Nyheter

JBL bidrar i feiringen av Norges nasjonaldag

Publisert: 18.05.10 kl. 11:09

Konsertsystemer rigger massiv VerTec array på Rådhusplassen i Oslo

Med mål om å gjøre 17. mai-konserten til en folkefest for hele Oslos befolkning, bestemte årets 17. mai-komité at den tradisjonelle gratiskonserten skulle flyttes fra Konserthuset ut til Rådhusplassen. Også barnetoget avsluttet runden foran Rådhuset i år, og plassen kokte av et yrende folkeliv til langt ut i den lyse vårkvelden.

Symfoniorkesterets konsert ble droppet i år, til fordel for en forrykende MGP-kavalkade med kjente norske Grand Prix-artister, som Maria Haukaas Storeng, Alexander Rybak og Didrik Solli-Tangen.

På oppdrag fra Oslo Kommune ble festkonserten realisert av Just Cruzin’ Productions, i samarbeid med Konsertsystemer, som leverte lyd og lys.

Konsertsystemer er en av Norges største leverandører av profesjonell lyd-, lys- og sceneutstyr. Firmaet ble etablert i 1995, og har vokst betydelig de senere årene. Pål Michael Bratås, daglig leder av Konsertsystemer, (og lydansvarlig) har en klar formening om hvorfor: ”Vi er opptatt av bruke de beste produktene til enhver tid, og oppgraderer ofte sortimentet. Vi investerer i det råeste utstyret innen mikseteknologi, og bruker Soundcraft Vi-konsoller og BSS systemkontroller. Med Disse Harman Pro produktene om bord, var det logisk å teste kombinasjoner JBL-høyttalere og Crown-forsterkere, noe som har vist seg å være en smart avgjørelse.”

Systemdesignet for det store arrangementet på Rådhusplassen ble gjennomført med felles innsats fra Konsertsystemer og LydRommet, den norske Harman Pro-distributøren. LydRommets Espen Andersen og Pål Solli bidro med teknisk kompetanse både på planleggingsstadiet og ved rigging av anlegget.

Oppgaven var ikke så rett fram som man først skulle anta; En utfordring var det kunstneriske programmet, som inkluderte alt fra klassisk orkester til pop/rock. Et annet aspekt var ønsket om å holde lyden konsentrert til selve plassen, og minimere ”lekkasje” til omkringliggende områder. En tredje utfordring på rådhusplassen, var de to store trærne på hver side av scenen som forstyrret sikten.

FOH-tekniker Aleksander Stensen bestemte seg for å installere en mindre PA ved siden av scenen, samt to ekstra delay-tårn. Han og Espen Andersen fra LydRommet vurderte alternativene og bestemte seg tilslutt for JBL VerTec line arrays.

”Konserten ble arrangert på en spesielt bred scene og med uvanlig plassering, siden den skulle romme et fullt orkester og samtidig ta hensyn til 17.maitogets rute”, forteller Stensen, ”Jeg fikk ideen om å sette opp et lite system fra scenekanten til trærne, og full PA rett etter trærne. I tillegg ville jeg ha et separat array mot trappene opp til Rådhuset. På denne måten klarte vi å oppnå full og hyggelig lyd for hele publikum uten et altfor høyt støynivå.”

I alt 126 høyttalere ble benyttet. Tuning av systemet ble gjennomført av Espen Andersen og Pål Solli, og det nøyaktige oppsettet ble kalkulert med JBLs line array-kalkulator.

Front PA bestod av tjuefire VT4886 treveis line array-kabinetter, åtte VT4883 2 x 12in sub’er og fire VT4880 2 x18in sub’er. Til frontfill ble det benyttet ett par aktive VP7212DP og seks aktive VPSB7118DP single 18in sub’er. Hoved-PA bestod av tjuefire VT4888DP aktive line array-kabinetter og tjuefire VPSB7118DP aktive single 18in sub’er. De store delay-tårnene hadde tjue x VT4888DP og ti VPSB7118DP, mens fire VT4888DP-kabinetter leverte side-delay.

Under prøvene testet Stensen anlegget med CD’er, for å høre på lyden i de forskjellige delene av området. ”Førsteinntrykket var veldig positivt, vi hadde oppnådd en veldig jevn og definert dekning. Vi trengte faktisk ikke å endre responsen med husets EQ”.

Alle høyttalere og forsterkere var koblet til Harman Pros HiQnets kommunikasjonsprotokoll via Ethernet, og kontrollert med System Architect.

“HIQnet er ethernetbasert”, forklarer Solli, ”- Det betyr at man kan bruke et hvilket som helst nettverksprodukt til å styre lydsystemet. Vi har også installert en port for WLan, slik at vi har trådløs tilgang til alle innstillinger i lydsystemet, som delefrekvenser, EQ og delay”.

”De-sentralisering av DSP’ene i hver forsterker gjorde hele konseptet stødig og robust – og det å kunne kontrollere det hele fra en mobil enhet, som laptopen, er utrolig praktisk”, mener Stensen.

Alle innstillinger ble analysert og klarert med en SIM analysator, som Solli (LydRommet) har brukt i mange år.

Første del av dagens forestilling var med Oslo Symfoniorkester. Stensen har erfaring med å mikse for klassiske orkestre, og gledet seg til å bruke Vi6 sammen med den store JBL-riggen. ”Det var påfallende enkelt å finne plass til hvert enkelt instrument”, forteller han, ”og jeg hadde ikke noe problem med lekkasje fra installasjon til scene – subwoofer-designet vi hadde valgt fungerte veldig bra”.

Stensen bruker utelukkende Soundcrafts digitale konsoller. En Vi6 ble brukt på FOH, en annen for monitorer, og en Si2 ble brukt som sub-mikser for strykerne.

”I andre del av forestillingen hadde vi en helt annen situasjon på scenen. Overgangen fra klassisk musikk til pop/rock gikk sømløst, og de største artistene ble akkompagnert av et av Norges kanskje tighteste popband. Det var en fryd å jobbe med JBL-høyttalerne og Vi-mikserne.”

Eieren av Konsertsystemer, Marius Widerøe konkluderer: ”Jeg har stor tro på at en stor del av vår suksess skyldes vårt fokus på kvalitet og kundetilfredshet. Vi fikk utelukkende gode tilbakemeldinger, og spesielt publikum ga uttrykk for at de var veldig fornøyd. Jeg må få takke alle som har vært involvert, og spesielt teamet mitt, for enda et perfekt utført oppdrag!”

Nyhetsarkiv Nyhetsarkiv JBL